Leerteams

en meer

Leerteam in coronatijd – Online verbinden

En daar zit je dan, teruggeworpen op jezelf. Alweer teruggeworpen op jezelf. Achter je laptop in je studentenkamer, vaak onder een hoogslaper. Of op je slaapkamer in het ouderlijk huis. Ik zie een  knuffel liggen achter je rug. Bij je vriendje op zijn kamer. Alleen in je eigen appartement. In de huiskamer bij je ouders. Soms zwaait je zusje even naar ons.

Bijna een jaar zitten we in- en uit een lockdown. Vanaf september hadden we zoveel mogelijk leerteambijeenkomsten op de opleiding. De eerstejaars studenten elke week, de tweedejaars om de week en derdejaars om de drie weken. Heel soms waren we compleet, meestal bleef er een aantal thuis waardoor het een hybride bijeenkomst werd. De andere weken en andere lessen waren online. Dat was toen. Nu zitten we alweer sinds december thuis.

Dat dat rot is (netjes uitgedrukt) is allang duidelijk, daar is al meer over geschreven. Hier en ook  hier en hier . Dezelfde verhalen hoor ik van mijn studenten. Veel alleen, weinig motivatie, elke dag lijkt op de vorige. Sommige studenten zijn het ritme kwijt en schuiven recht uit hun bed in hun badjas aan bij de leerteambijeenkomsten. Gelukkig hebben de meesten hun stage nog en een enkeling ook haar bijbaantje.

Een leerteam is een kleine vaste groep die op regelmatige basis bijeenkomt met als belangrijkste doel samen leren.  Om samen te kunnen en willen leren moet je goed in je vel zitten, geïnteresseerd zijn in de wereld om je heen, in verbinding zijn met je medestudenten en betrokken voelen bij hun ontwikkeling en bij je eigen ontwikkeling.

Toen ik aan dit blog begon was het mijn bedoeling om leuke tips te geven: hoe je studenten ook online kunt motiveren, hoe je ze betrokken houdt bij elkaar en bij de opleiding, hoe ze in verbinding blijven met elkaar en met jou, als begeleider. Maar de afgelopen weken bleef de tekst liggen en vond ik niet de woorden om een positief verhaal te schrijven.

Want ook ik, als leerteamcoach en docent, zit alweer weken thuis in mijn werkkamertje. Ik heb het makkelijker dan de meeste jongeren: het nachtenlange uitgaan ligt alweer een tijd achter me en wandelen was toch al mijn hobby.
Ik mis het live contact met mijn studenten, in een kring kunnen zitten en je al verbonden weten doordat je samen in een lokaal zit. Studenten in 3D kunnen zien, zien hoe lang ze in het echt zijn (meestal langer dan ik). Grapjes kunnen maken zonder je microfoon aan te zetten. Niet mensen de beurt moeten geven of juist tot stilte moeten manen omdat  livecommunicatie natuurlijker verloopt.

Het gaat niet alleen om studenten te motiveren maar ook mezelf te motiveren. De leukste en mooiste momenten online heb ik als er écht contact is, als er hard gelachen wordt maar ook als iemand durft te laten zien dat de lockdownperiode ruk is en de medestudenten hierop doorvragen en elkaar tips geven.

Volgt hier als laatste toch een rijtje tips die je kunt gebruiken inzetten in online bijeenkomsten. Officieel voor de studenten maar toch het meest voor jezelf 😊.

  • Start met een check in vraag die jou en je studenten aan het denken zet en in het hier en nu plaatst. (Waar krijg je energie van? Waarover heb je het laatst de slappe lach gehad? Wat heb je afgelopen week geleerd? Voor inspiratie: coachkaarten, kennismakingskaarten of kijk eens op een theezakje)
  • Motivatieproblemen? Moeite om de online colleges te gaan kijken? Moeite om aan de slag te gaan? Doe het samen! Spreek 1, 2, 3 dagen per week af om op een vast tijdstip samen op te starten. Even bijkletsen en dan aan de slag. Gewoon via Teams.
  • Doe iets actiefs: zoek een let’s dance op You tube en dans samen, laat je kamer zien, laat je uitzicht zien, ga een foto maken van je favoriete hangplek en kom dat straks aan ons laten zien.
  • Laat de studenten iets voorbereiden: ik heb de afgelopen weken vragenspelletjes gedaan, gekahoot over het leerteam en getekend tegen elkaar via drawthis.io of skribbl.io (tranen over mijn wangen van het lachen)
  • Ga naar buiten! Laat studenten in tweetallen wandelen of sporten. Onder de 27 jaar mag dat weer in een groep. Als je jong genoeg bent, kun je mee doen.  Zo niet? Laat ze een filmisch verslag maken.
  • Wees niet te streng. Niet voor jezelf en niet voor de studenten. Het is al pittig genoeg.

Kortom, kijk hoe je het leuk krijgt samen. Leerteambijeenkomsten zijn geen vergaderingen waarbij de agendapunten worden afgetikt. Het zijn bijeenkomsten waarin het draait om de verbinding met elkaar en in die verbinding samen te kunnen leren.

‘Mijn’ leerteamstudenten zijn tweede- en derdejaarsstudenten Ecologische Pedagogiek aan Hogeschool Utrecht.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.